ابحث عن شيء مفقود

حب الحياه وانسي انك عيشها

Wednesday, July 18, 2007

اتصال.. الحراه وصلت بعد سنتين الي تونس

مكالمه تصلني الي تونس
بعد انانشغلت عن التدوين وتملكني قليل من الضيق
إلا اني كنت دائما اعلم ان الله لن يتركني
بعد سنتين من فوزي في مسابقه للرسم وكان من المفروض اني اسافر
وكنت بتمني هذا السفر
الا انه حقيقيا ان كل شيء بميعاده
اتصل بي احد الموظفين بالوزاره
ايقظني من النوم
بعد ان كان الكام يوم الي قبلهم مش تمام لكني رميت حمولي ع الله ودعيت
ايقظني التليفون الهاتفي اني مسافره ويريدو مقابلتي
ولكن ادهشني شيء
الموظف قالي
بس متقوليش عايزه حد من صحابي معايا زي كل مره
فعلا كان ليا صحاب كانت كل ما الوزاره تكلني اقولهم وصحبتي ده لازم تطلع معايا
ومن وراها كنت بتصل احاول اضمنلها انها هي كمان لازم تاخد حقها
وعشان كده في سفريه اتلغت عشانها بس مقولتلهاش
عشان رفضت اطلع من غيرها
بس الله يرحمها بقه
لا لا هي ممتتش بس ظروف بقه
المهم بعد الراجل مقلي كده وكنت نايمه علي نفسي
كنت هنفجر من الضحك
كنت عايزه اقوله ده عز الطلب
هم فين الصحاب دول
دول في كل لحظه بيروح ويجي غيرهم
وحسيت اني قد ايه كنت غبيه اني كنت بقدر حد معاني مبقتش عايزه دلوقتي حتي افتكر اسمها
وقولت الحمد الله صحيح في فتره كبيره عقبال مخدت حقي وهسافر انشاء الله
الا اني مستنيه ربنا يجيبلي بقيه حقي
وكمان تاكدت اني لسه كويسه ومهما اكون انسانه بسيطه في عبادتي الا ان ربنا استجابلي
وانا دلوقتي مستعده اسافر واعرف ناس جديده واصحاب جداد
وندمت اني زعلت علي حاجه راحت وغلطت وقولت ربنا مكنش بيحبني
عشان كنت بستخيره في كل حاجه مع اني مش متدينه
وكنت لما اعوز حاجه قوي بطلبها منه
ولما الحاجات ده ضاعت
معرفش ايه الي جاي
بس كفايه اني بس رجعت لربنا وتاني يوم رضاني
حتي علاقتي مع اهلي واعز الناس امي بقت زي الاول
الواحد ميقولش غير
حسبي الله ونعم الوكيل
والحمد لله
ويارب

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home